21 декември 2015 година
ЗАСЛУЖЕН ОТДИХ ЗА БЪЛГАРСКИТЕ МиГ-21
На 18 декември в авиобаза Граф Игнатиево се състояха последните полети с МиГ-21. В края на тази година летателния ресурс на изтребителя изтича и той спира да носи бойно дежурство, както и да участва в летателни задачи и тренировки. МиГ-21 няма да бъде свалян от въоръжение и остава в оперативния резерв на Българската армия.
На скромната церемония по изпращането на самолета-боец присъстваха командването на ВВС, военнослужещи и цивилни служители от авиобаза Граф Игнатиево и десетки ветерани, чиито съдби са свързани с МиГ-21.
Пилотите, изпълнили последните полети с МиГ-21 (отляво надясно) – генерал-майор Румен Радев, майор Павел Джуров, капитан Александър Стайков и капитан Петър Димитров се отправят към старта.
Заедно с инженеро-техническия състав, без който полетите са невъзможни.
Последен полет във формация
Воден салют в чест на изтребителя-воин
Всяка раздяла – очаквана или не – е болезнена.
Официалните гости
… и хората зад кадър
„Изтребителят, който успешно изпълни най-важната си мисия – да обедини Българската военна авиация. Защото беше мостът между поколения летци и авиационни специалисти. Защото изгради отлични професионалисти. Защото ги възпита в твърдост, всеотдайност и непреклонност в името на България.” – ген.-майор Р.Радев
Хората, усетили борбения дух на МиГ-21 създадоха самолет-история.
Самолет МиГ-21 е фронтови свръхзвуков изтребител. В небето на България полита за първи път на 12 ноември 1963 година от авиобаза Граф Игнатиево, пилотиран от майор Иван Бедрозов – командир на ескадрила.
В продължение на 5 десетилетия, МиГ-21 бе гарант за въздушния суверенитет на страната ни. На този изтребител се подготвиха стотици военни летци и авиационни специалисти.
През годините във Военновъздушните ни сили постъпиха на въоръжение 226 броя МиГ-21 в 9 модификации. Експлоатираха се на летищата Граф Игнатиево, Добрич, Балчик, Равнец, Узунджово, Доброславци, Габровница и Каменец. Последната модификация МиГ-21бис бе приета на 15 декември 1983 г. в 19–ти изтребителен авиационен полк – Граф Игнатиево.
„Днес реалността е друга. По ирония на съдбата МиГ-21 отново е само на летището, от което за първи път литна в българското небе и имаме само тези три самолета. Сякаш някой е върнал времето с 52 години. Върнал е времето, но не е могъл да изтрие фактите, че въпреки поетапното закриване на летищата и безпощадното нарязване и претопяване на самолетите, един боец беше винаги готов. Готов да обучава млади летци, готов да участва в учения и тренировки, готов да носи бойно дежурство. Един емблематичен боец повече от половин век изпълняваше задача след задача. МиГ-21!”, ген.-майор Р.Радев, командир на ВВС.