15 януари 2015 г.


НАШИ ИЗТРЕБИТЕЛИ ПРЕХВАНАХА РАЗЛИЧЕН
“НАРУШИТЕЛ”






        Българските МиГ-29, носещи бойно дежурство по мисията за контрол и охрана на въздушното пространство (Air Policing), за пръв път отработиха прехват, идентификация и съпровождане на различен „самолет-нарушител”. В ролята дебютира натовски стратегически военнотранспортен самолет С-17 „Globemaster”, излетял от летище Папа в Унгария.



        До момента в такава роля влизаха български военно-транспортни самолети или учебните РС-9 Pilatus. Тренировките с тях в голяма степен се превърнаха в рутина и предвидимост за пилотите ни, а и използваните до момента самолети-цели са с ограничени височинно-скоростни характеристики и не позволяват отработване на реални действия по нарушител, летящ в горното въздушно пространство – каквито самолети прелитат със стотици на денонощие в трасетата над България.

        В търсене на нови пътища за подготовка и по-ефикасно използване на ограничените ресурси, Командването на ВВС инициира контакти с авиациите на партньорски държави от НАТО. Идеята е прелитащи над наша територия военно-транспортни самолети на Алианса да влизат в ролята на цел и да бъдат използвани в тренировките по Air Policing. Това води до ново ниво на реализъм в подготовката, до разширяване на сътрудничеството в тази сфера с партньорите от НАТО, до икономии на ресурси на нашата авиация и до подобряване на координацията с ДП „Ръководство на въздушното движение”.

        Подобно практическо сътрудничество между военните и гражданските органи за ръководство на въздушното движение, по силата на сключеното през 2014 г. споразумение за взаимодействие при изпълнение на задачите по Air Policing, е първото по рода си. Преди два дни пилотите от 3-а авиобаза – Граф Игнатиево и ръководителите на полети от База за командване, управление и наблюдение преминаха подготовка на симулатора на ДП „РВД” за постигане на по-добра координация в действията по Air Policing.

        За първи път военните ни пилоти работиха по изключително реалистичен сценарий. Те действаха по непознат „нарушител”, летящ на голяма височина и скорост в условията на интензивен въздушен трафик – този на гражданската авиация. Това не бе само тренировка по Air Policing , а и трениране за борба с потенциална цел тип „Ренегат” (граждански самолет, използван с терористични намерения).



        Летците на МиГ-29 – капитаните Стефан Гецов и Димитър Метаксов, ръководителите на полети „Бойно управление” – старши лейтенант Милен Танев, асистент – лейтенант Радослав Балдев и инструктор майор Даниел Пройчев и ръководителят на полети „Контрол” в сектор „ОВД” – капитан Константин Марков – се справиха отлично с поставената задача. По случайност командир-инструктор на самолета-цел С-17 бе капитан Николай Чапразов, помощник-директор по операциите на ескадрилата за стратегически въздушни превози в база Папа, Унгария.

        Намеренията на Командването на ВВС са и в бъдеще в тренировките по Air Policing интензивно да се използват прелитащи над наша територия военно-транспортни самолети на Алианса.