11 ноември 2014 г.

ЗАПОЧНА ПОДГОТОВКАТА НА УТРЕШНИТЕ
МНОГОЦЕЛЕВИ ЛЕТЦИ ЗА БОЙНАТА НИ АВИАЦИЯ




         www.otbrana.com
         Спирдон Спирдонов
         Днес, 11 ноември 2014 г., бе поставено началото на нова ера в авиационната ни история. Въпреки недоимъка командването на ВВС намери най-добрата формула, за да имаме отлично подготвени млади летци след година и половина. След април 2016 г. ще им трябва много малко, за да изпълняват сложни задачи с изтребители.

        Със заповед на командира на 3-та авиобаза бригаден генерал Иван Лалов днес на летище Долна Митрополия започна интензивна летателна подготовка на самолети Л-39 и РС-9М от млад летателен състав. Тя ще продължи до 9 април 2016 г. и ще се провежда на летищата Граф Игнатиево и Долна Митрополия. Подбрахме десет от най-добрите млади летци, каза командирът на ВВС генерал-майор Румен Радев. На Л-39 са капитан Борис Масларов, старши лейтенант Янчо Христов, старши лейтенант Владимир Петров, старши лейтенант Кирил Динев, старши лейтенант Светослав Петров и старши лейтенант Георги Велев, а на РС-9М – лейтенант Йордан Тонев, лейтенант Аспарух Пашов, лейтенант Светослав Пенгиев и лейтенант Александър Иванов.

        В тържественото откриване на подготовката участваха още заместник-командирът на ВВС бригаден генерал Анатолий Кръстев, командирът на авиобаза „Граф Игнатиево” бригаден генерал Иван Лалов, командирът на Учебна авиационна група „Георги Бенковски” подполковник Юлиян Радойски, деканът на факултет „Авиационен” към НВУ полковник доцент д-р Даньо Лалов, полковник Красимир Кръстев – началник на отдел „Операции“ и други представители на Щаба на ВВС, полковник от резерва Ангел Георгиев – председател на Българската авиационна асоциация, кметът на Община Долна Митрополия Поля Цоновска, курсанти и целият състав на учебната авиационна група.


        Днес е особен ден за ВВС, откриваме нова ера в нашата авиационна история, бе категоричен генерал-майор Радев. Това, което правим днес, продължи той е прецедент в авиационната ни история. Защо? Започва интензивна програма за летателна подготовка, която няма аналог. На практика това е отговор на огромните предизвикателства пред ВВС в последно време. Основните от тях са застаряване на летателния състав, липса на способности и на достатъчно ресурси за водене на подготовка в изтребителната авиация.


        Кризата натисна и учебната авиация, посочи генералът. През 1996 г. е последният випуск, който е излязъл от Военновъздушното училище с 200 часа нальот. След това нещата стигат до там, че последните лейтенанти са завършили с 65 часа във въздуха. Точно за това, каза командирът, в момента средната възраст в изтребителната авиация е 41 години.


        Ние, заяви генерал Радев, искаме млади летци, с голяма перспектива пред себе си и с широк спектър на способности в началото на тяхната кириера. Искаме летци, продължи той, когато излязат от тук на учебен самолет с минимални часове да придобият високо майсторство на изтребители, т.е. така, както става във всички развити авиационни държави.


        С новата програма тотално се сменя моделът на летателна подготовка.
Нейното изпълнение бе определено, като изключително отговорно и амбициозно. Целта е младите летци да имат след година и половина 350 часа нальот и то с такива подготовка, каквато нямат дори по-старите им колеги в изтребителната авиация. И да защитят квалификацията „Военен летец-пилот – I клас”. Всеки от десетте пилоти получи по една празна кутийка с пожелание за успех и в края на подготовката да постави в нея знака за първокласен летец.

        В момента залогът е много по-голям, вие трябва да произведете следващото поколение многоцелеви летци за Военновъздушните сили на Република България, каза генерал Радев, обръщайки се към инструкторите в Учебна авиационна група „Георги Бенковски”. И ги прозова нито за секунда да не отстъпват от високия стандарт, който ще установят.

        Какво каза генерал-майор Радев на десетте млади пилоти, които нарече бъдещето на българските ВВС: „Не забравяйте, че вие сте избрани. Вие сте избрани измежду много други, които искат и заслужават да летят. Избрани сте заради вашите качества, заради всичко това, което доказахте до момента. Трудното за вас обаче тепърва предстои. Вие ще се сблъскате с огромни предизвикателства. Ще има моменти на радост и на отчаяние. Това, което ще искаме от вас, ще бъде страшно много. Ако вие не отдадете всичко от себе си, няма как да успеем.”

        Имайки предвид изпълнението на програмата, командирът на ВВС, подчерта, че следващата година и половина ще бъде решаваща за българската бойна авиация. Защото, посочи той, хвърляме ръкавицата към всички предизвикателства, напук на недоимъка ще трябва да произведем млади летци на световно качество. Генералът обеща да няма компромиси, защото, както заяви, няма накъде да отстъпваме. Тази програма е изходът в условията на недостатъчните ресурси за подготовка на изтребителната авиация. Трябва обаче да сме готови, смята командирът на ВВС, защото рано или късно България ще намери средства за модернизация и превъоръжаване на военната ни авиация. До тогава, каза той трябва да имаме знаещи, можещи, решителни и отдадени хора. Част от тях са тези десет млади офицери.

        Новото в подготовката ще е нейният обем, интензитет и задачите, които ще се изпълняват. До месец март 2016 г. обучаваните пилотите трябва да натрупат 300-350 часа във въздуха за сметка на досегашните 200 часа преди да преминат на изтребител. Като задачи са включени полети във всякакви метеорологични условия, денем и нощем, морска подготовка, стрелба по земни цели, водач на група, кацане на граждански летища и др. Свободният маневрен въздушен бой и тактическите прехвати също са залегнали в програмата. Това са сложни подготовки, до които стигат много малко на брой летци дори в края на своята кариера.

        Амбициозното обучение има за цел да развие у летците широк спектър от способности за кратко време и с минимален ресурс. Цялата подготовка ще се извършва на самолети Л-39 и PC-9M, така че младите летци впоследствие за минимално време и минимални ресурси да продължат полетите на изтребител при високо ниво на подготовка.


        Първите обучавани пилоти са десет. Четирима от тях са от Випуск 2014.
Те започват полети с PC-9M. Останалите шест са от авиобаза Граф Игнатиево, също млади летци. Те ще летят на Л-39. В края на обучението се очаква уменията им да достигнат ниво за бойно използване на самолета по сложни видове подготовки и изпълнение на мисията „Air Policing”. Тогава летците ще защитят степен за класна квалификация „Военен летец-пилот І клас” с изпълнение на сложни тактически задачи във всякакви метеорологични условия.