18 септември 2012 г.

КРУМОВО –2012-та. КАКВО НОВО?




65% от планирания нальот за годината крумовци са изпълнили само за първото полугодие. С тези думи посреща екипа на www.af.armf.bg заместник-командирът на 24-а авиобаза полковник Евгени Белкинов.

Стъпка по стъпка
Ако сравним с 2011г., от началото 2012 г. до момента специалните задачи са много повече, казва заместник-командирът на базата. Авиационната техника намаля, защото часовете ресурс до провеждане на инспекционните прегледи на вертолети Bell 206 и AS-532 AL Cougar изтичат. Стремим се да задържим нивото на подготовка и да го повишаваме, добавя още той. Нека припомним, че през март 2012 г. вертолетният модул за развръщане от 24-та авиобаза участва в съвместната ротационна подготовка в Тренировъчния център на ВВС на САЩ в Хохенфелс, Германия.
Два вертолета AS-532 AL Cougar с четири екипажа и инженерно-технически състав се пребазираха в Хохенфелс на 4 март. В продължение на близо 20 дни тe съвместно със сили на Сухопътните войски на САЩ и още 7 държави изпълняваха задачи по превоз на войски и товари, стоварване на тактически въздушен десант и евакуация на ранени от бойното поле (CASAVAC). Това е второ подобно участие след “Кооператив кий” през 2002 г. във Франция. От началото на 2012 г. авиабаза Крумово участва и в тренировки в Румъния и Гърция. Трябва да се отбележи, че ученията от серията “Кооператив кий” се провеждаха редовно и често. Но като цяло в НАТО те намаляха заради ограничения ресурс. “Що се отнася до учението в Германия, за нас това е голямо постижение – прелетяха два вертолета до Германия и изпълниха всички задачи без проблеми.” – допълва полковник Белкинов.
С наличната техника в авиобазата продължава подготовката на класни летци. Намеренията на командването на базата са през есента в сложни условия да завърши тяхната подготовка. Подготовката на част от летателния състав заради ограничения в техниката преминава на вертолет Bell 206. Тези пилоти, които са летели на вертолет Ми-24, започват полети на вертолети Cougar. Но това намалява ресурса на този вертолет и когато той достигне 500 часа, излиза в инспекция. “Доброто е – казва заместник-командирът, – че имаме разрешение двугодишните регламентни работи да се извършват в базата. Сега разчитаме да ни разрешат и 500-часовите прегледи да се правят при нас. Ако това стане, нещата ще се подобрят. В крайна сметка подготвените специалисти по техниката са при нас. Имаме уверението, че до края на годината част от вертолетите Bell 206 ще бъдат във въздуха.” Нещо също обнадеждаващо е, че предстои три вертолета Ми-24 да преминат капитално-възстановетелен ремонт. Това според полковник Белкинов е много важно, за да не се получи прекъсване в приемствеността при подготовката на екипажи за този вертолет. Особено за инструкторския състав, който няма да бъде достатъчен. На първо време ще се разчита на двама инструктори и след това постепенно ще се върви напред. Тук полковник Белкинов припомня за възстановяването на подготовката за стрелба с Ми-17. Това се прави първо, защото се прекъсна подготовката на вертолет Ми-24. Идеята е да се продължи поддържането на този вид подготовка с тази техника, с която базата разполага. И когато се върне Ми-24 в строя, да има екипажи, които са стреляли на Ми-17. “Трябва да имаме инструктори, които да подготвят останалите. Това, че е друг тип вертолет, няма значение. Ще поддържаме подготовката, имаме лимит от снаряди. А това е и част от бойното използване на този вертолет и възможност да имаме повече подготвени екипажи” – коментира още полковник Белкинов.
Факт е, че много подготвени пилоти и техници напуснаха базата. Отново заради несигурността за бъдещето. Отиват си авиатори след 20 години служба, с почти всички видове подготовка. Оказва се, че от 24-те летци, които преминаха курс на обучение на вертолет Cougar във Франция, 40 % вече са навън от базата. Това е естествен процес и на него командването отговаря, като стартира подготовката на ново попълнение от млади пилоти. Но се изисква време, докато стигнат нивото на напусналите. По декларираните сили за авиомедицинска евакуация например се изискват полети с очила за нощно виждане. А да се стигне до тази подготовка, пътят е дълъг. Стъпка по стъпка. В авиацията подготовката със скок не става. Изграждането става последователно. Така стоят нещата и в подготовката с Ми-17 със системата бамби бакет – екипажите трябва първо да преминат подготовка за полети с външен товар и едва тогава да тръгнат към реално изпълнение на тази най-трудна мисия във вертолетната авиация.
За подготовката на екипажи за гасене на пожари в авиобазата от май т. г. започва програмата за втори пилоти, които ще летят известно време в задачата при гасене на пожари, за да се “опушат”, както се казва. Тенденцията е след края на лятото да продължи подготовката на тези пилоти по командирската програма. “Дано догодина, живот и здраве, да разполагаме поне с четири екипажа, подготвени за гасене на пожари” – изказва надеждата първокласният пилот. – Защото тази подготовка е много важна и с огромен граждански ефект.

Обединяването с Враждебна
От 1 юли 2012 г. 16-а транспортна авиабаза вече е в състава на 24- авиобаза под названието транспортна авиационна група. Като структура и численост базата в Крумово става доста по-голяма. Сега командването на 24-а авиобаза ще следи подготовката на хората и във Враждебна, която стана отговорност на вертолетната база. “Никой не бяга от отговорност и всеки я носи. Има опит от миналото. Хората са се справяли, смятам, че и ние ще се справим” – убеден е полковник Белкинов. И добавя: “Особеното при нас е, че и двете авиационни формирования се намират на граждански летища – Пловдив и София. При провеждането на полети се съобразяваме с трафика на летищата.” Това че типът авиационна техника е различен, няма значение, смята той. Инженерите и техниците на двете бази са достатъчно подготвени. Опитът по света е същият. Пример е Чехия, там има подобна база, също 24-а, с транспортни самолети и вертолети. Идеята на това обединяване е да се намалят дублиращи се звена. Но начинът на планиране на летателната подготовка, на отчитане на дейност и пр. не е проблем. Методическият съвет вече е общ, заключава заместник-командирът.

Поекипажно
През октомври екипажи от Крумово ще участват отново в тренировки в Германия, по същия сценарий както през март. В тях ще има промени, за да се включат млади авиатори. Така беше и в международната тренировка “Черноморски ротационни сили 2012” – вече се залага на поколението на капитаните, за да добият специалност, летят пилоти с различна класност. Те се очертава да бъдат гръбнакът на базата.
Както всяка година екипажи от базата в края на август участваха в ТУБС на “Шабла 2012”. Ще продължи поддържане на подготовката за кацане на високопланинска площадка, полети с очила за нощно виждане. Ще се довърши възстановяване на подготовката в сложни условия на трима пилоти, за да им се присвои клас. Всъщност те са достигнали вече нивото на подготовка, но метеорологичните условия не са им позволили да я довършат. Специалните задачи също са на дневен ред. Постоянното дежурство, което носи базата, сега е разделено на дневно и нощно. Естествено през летния сезон заради отпуските хората са по-натоварени.
Част от жените пилоти започнаха обучение за втори пилоти на вертолет Cougar, а останалите на Ми-17, не забравя да спомене полковник Белкинов. Даже допълва, че една жена лейтенант изпълнява задача по прелитане и разузнаване и достига полет от 3 часа и 15 мин. “Аз като лейтенант не съм правил такъв нальот наведнъж. Обиколихме половин България. Така трябва – да възлагаш отговорности на младите, да се научат и тогава ще се чувстват удовлетворени.” Курсантите жени също завършват успешно и полагат държавен изпит на Ми-17. Това са (от 27 юли 2012 г. вече ) лейтенант Денева и лейтенант Георгиева. “Много се стараят. Трябва да учим младите.”(И за да е точен, прави справка в дневника.) Само за юли 17 часа нальот са направени извън реалните пожари за трима пилоти, за да преминат програмата за гасене на пожари.
Предизвикателството, което предстои за базата, е подготовката на екипажите като автономни модули. Затова провокираме полковника. “Това е идеалният вариант в нашата работа. В момента този тип поекипажна работа почти 95% сме постигнали с екипажите, които участват в гасенето на пожари. А това за тази най-сложна задача е особено важно. За специалните мисии нещата вървят в тази посока. Затова казвам: “Ние няма да отидем да гасим пожари и там да се обучаваме. В тази задача ще летят подготвените.” И припомня, че наред с това в базата се обучават и бордни техници и инженери. Ролята на бордния техник в гасенето на пожари с подвесната система бамби бакет е изключително важна. Той е този, които следи и непрекъснато наблюдава поведението на системата. А когато екипажът е сглобен, по гласа, по всяка нота в него пилотът усеща за какво става въпрос. Същото важи и за втория пилот, обяснява полковник Белкинов. Точно за тези задачи, които са изключително сложни и опасни, се върви към изграждане на екипажи като модули. Така ще има възможност при две системи за гасене на пожари с Ми-17 да става смяна на екипажите. Всичко се прави заради огромното натоварване. Освен това, щом се започне изпълнението на една задача като гасенето на пожари, не е добре хората да се сменят, защото са запознати и са свикнали в детайли с обстановката.
Появиха се коментари от рода докога командирът и заместникът му ще изпълняват в повечето случаи специалните задачи като гасене на пожари и спасителни операции. Кога младите ще се включат в тези мисии, питаме полковника. Отговаря така: “Докогато трябва, докогато е необходимо. Там отиват най-подготвените, за да са спокойни всички – и командването на ВВС, и базата, и Щабът на отбраната, и МО, и обществото.”
Понеже в медиите се появи коментар, че гасите пожари със “стари руски вертолети” – стар ли е старият Ми-17? – пита нашият екип. “По целия свят тези вертолети се използват в гасенето на пожари. В САЩ разполагат с 30 такива машини. Те по-глупави ли са от нас? Когато машината е поддържана, няма стар и нов вертолет. Има машина с ресурс и без ресурс. Нашите вертолети са поддържани и доказват, че няма стар и нов вертолет. За гасенето на пожари единствено можем да летим с вертолет Ми-17. Cougar също притежават системи за гасене на пожари, но ние не разполагаме с тях. Липсва веригата на въоръжението на Ми-17, която се използва за задействане на системата бамби бакет” – изчерпва въпроса полковникът.
Влязохте в медиите, подхваща нашият екип темата за това колко обществото дава дължимото на тази рискова професия – пилотската. Дали според авиаторите българинът разбира този риск и има ли признателност от обществото. “Има – отговаря спонтанно полковник Белкинов. – Когато бяхме на Бисер, всяка вечер новините започваха с репортаж за нашата машина. На третия ден попитали съпругата ми: “Твоят мъж прибира ли се изобщо у дома?” Това означава, че хората индиректно са съпричастни и разбират, че работата ни е сериозна. Много свидетели при пожара на Витоша ни видяха, особено професионалистите, които участваха в потушаването му. Отзивите бяха много добри.”
И за финал питаме: ”Какво си пожелавате оттук нататък?” “Пожелавам си да сме живи и здрави, от работа няма да избягаме. Сигурен съм, че всяка специална задача, всяка мисия ще изпълним. Но без самоувереността “аз знам и мога всичко”. А разумно и отговорно.”